Lisää näyttöä kahvin diabeteshyödyistä
26.03.2012
Useat tutkimukset ovat vihjanneet kahvinjuojien säästyvän aikuistyypin diabetekselta muita todennäköisemmin. Tuore saksalaistutkimus vahvistaa tätä näyttöä ja laajentaa tietämystä kahvin turvallisuudesta.
Tutkimuksessa, johon osallistui 43 000 eurooppalaista aikuista, yli neljä kupillista kahvia päivittäin juovat säästyivät aikuistyypin diabetekselta noin kolmanneksen todennäköisemmin kuin korkeintaan kupillisen päivässä juovat. Tämä havaittiin keskimäärin yhdeksän vuoden seurannan aikana. Saksalaiset halusivat lisäksi selvittää vaikuttaako kahvittelu yleisten kroonisten sairauksien kehittymiseen. Tämän aineiston perusteella vaikutuksia ei ole ainakaan sydänkohtauksiin, aivohalvauksiin tai syöpään, tutkijat kirjoittavat. Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Uutispalvelu Duodecim (American Journal of Clinical Nutrition 2012;95:901?908)
Lisää uutisia
20.05.2013 Tupakka lisää alkoholismin aivohaittoja
14.05.2013 Esikoisista tulee muita pitempiä
13.05.2013 Kasvikset ja hedelmät pidentävät elinikää
10.05.2013 Nälkäisenä ei kannata mennä ruokaostoksille
07.05.2013 Pikkukeskoset pärjäävät entistä paremmin
|
|


