Selaa vastauksia - Raskauden ehkäisy

Voit rajoittaa näytettävien vastausten joukkoa antamalla hakusanoja ja/tai valitsemalla tietyn aiheen. Hakutulokset päivittyvät, kun painat Päivitä-painiketta. Voit myös valita vastausten järjestyksen sekä yhdellä sivulla näytettävien vastausten lukumäärän.
Hakusana(t):Kysymyksen aihe:
Löytyi 36 vastausta.
 
Sivuja yhteensä 4 :  1234

Kysymysnumero: 127   Aihe:  Raskauden ehkäisy
su 20.5.2007

Hei! Olen 26-vuotias nainen, ja aloitin Harmonet-merkkisten e-pillereiden käytön puolisen vuotta sitten. Olen seurustellut ihanan mieheni kanssa nyt vuoden verrran. Ongelmani on samoihin aikoihin pillereiden käytön kanssa alkanut seksuaalinen haluttomuus, ongelma on kiusallinen, koska olen aina kokenut itseni erittäin "viriiliksi" ja idearikkaaksi. Tilanne masentaa ja itkettää minua todella. Ongelmaa ei voi vähätellä mitenkään. Voivatko ongelmat johtua e-pillereistä, vai jostain muusta? Ilmeisesti naisella muutenkin halut vaihtelevat, mutta tämä on jo sietämätöntä. Tässä alkaa jo syyttämään itseäänkin, eikä tilanne tee välttämättä kovin hyvää miehenkään itsetunnolle... Lisäksi jännitän nykyään lämmittelykierroksilla, olenko liian kuiva harrastamaan seksiä, eli taitaa mennä jo yläpäänkin puolelle...:D Mistä siis apu libido-ongelmiin? Tilanne on ihan uusi minulle. Kiitos jos vastaat, olen kiitollinen kaikista vinkeistä!
Vastaus:
Kiitos kysymyksestä!

Et kertonut, oletko käyttänyt aiemmin jotain yhdistelmäehkäisyvalmistetta, vai onko tämä nyt käyttämäsi valmiste ensimmäinen, jota kokeilet.

Yhdistelmäehkäisyllä on paljon terveysetuja, mutta sillä voi olla myös haittavaikutuksia. Yleensä haittavaikutukset lievittyvät ja jäävät kokonaan pois 3-4 kuukauden käytön jälkeen. Jos haittavaikutukset ovat voimakkaat, eivätkä ne lopu 3-4 kuukauden sisällä, on ehkäisyvalmisteen vaihtamista harkittava.

On mahdotonta sanoa, johtuuko libido-muutoksesi e-pillereistä vai jostain muusta, mutta ehdottomasti kannatan, että kokeilet valmisteen vaihtoa. Puhu lääkärillesi avoimesti libido-ongelmistasi.

Vielä: jos limakalvojen kuivuus haittaa edelleen, kokeilkaa liukastetta, sitä voi ostaa esim. apteekista.
Vastaaja:  Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Kysymysnumero: 91   Aihe:  Raskauden ehkäisy
ke 16.5.2007

Hei!
Olen 36-vuotias nainen, kahden lapsen äiti. Ensimmäisen lapsen jälkeen minulla puhkesi nivelreuma, johon nyt lääkityksenä Prednisolon ja Oxiklorin. Ylipainoa on, joten olen aloittanut maltillisen painon pudotuksen. Haluaisin myös aloittaa ehkäisypillereiden syönnin, mutta mikä pilleri sopisi minulle parhaiten? Painoa en soisi tulevan enää yhtään lisää. Myöskään kuukautiseni eivät ole vielä toisen lapsen jälkeen alkaneet, joten voinko aloittaa pillereiden syömisen?
Vastaus:
Kiitos kysymyksestä!

Et kerro, oletko synnyttänyt alateitse vai keisarileikkauksella. Et myöskään kerro, tupakoitko tai kuinka paljon ylipainoa on. Nämä olisivat tuikitärkeitä yksityiskohtia, jotka vaikuttavat siihen, onko turvallista käyttää yhdistelmäehkäisypillereitä. Et myöskään kerro, oletko aiemmin käyttänyt e-pillereitä tai imetätkö yhä.

Koska olet yli 35 -vuotias, on monia rajoitteita yhdistelmäehkäisypillereitten aloittamiseen. Jos painoindeksisi (BMI) on yli 39 tai/ja jos tupakoit, et e-pillereitä saa aloittaa.

Kuukautisesi eivät ole vielä synnytyksen jälkeen alkaneet, joten epäilen, että imetät yhä. Imetyksen aikana yhdistelmäehkäisypillereitten käyttöä ei Suomessa suositeta. Yleisesti ottaen ensimmäinen e-pillerikiekko aloitetaan ensimmäisenä kuukautisvuotopäivänä. Jos vuotoja ei ole, on syytä tehdä raskaustesti. Usein vuodottomuuden syynä on raskaus.
Vastaaja:  Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Kysymysnumero: 94   Aihe:  Raskauden ehkäisy
ke 16.5.2007

Olen kohta 20- vuotias nainen. Minulta on poistettu n. vuosi sitten pieni endometriosipesäke. Voivatko nämä uusiutua? Olen kuullut että saattavat aiheuttaa lapsettomuutta. Kuinka yleistä se on?
Vastaus:
Kiitos kysymyksestä!

Endometrioosissa kohdun limakalvoa on "eksyksissä" kohdun ulkopuolella, sitä voi löytyä kohdun pinnalla, munasarjojen seudusta, suolen tai virtsarakon pinnalta, jne.

Ongelmana on se, että endometrioosikudos vuotaa kuukautisten aikana aiheuttaen kipua.  Tauti voi vaikeuttaa lapsensaantia, mutta tarkkoja lukuja tästä ei ole, koska endometrioosia voi olla täysin oireettomillakin naisilla. Tästä johtuen munasarjojen endometriomat poistetaan lapsettomuuspotilailta.

Sairaalassa me näemme juuri ne naiset, joilla endometrioosi uusii ja aiheuttaa paljon vaivaa. Silti on melkeinpä todennäköisempää, että kysyjä kuuluu niihin naisiin, joilla yksittäisen endometrioosipesäkkeen poltto on ensimmäinen ja ainoa kohtaaminen tämän diagnoosin kanssa.
Vastaaja:  Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Kysymysnumero: 90   Aihe:  Raskauden ehkäisy
ke 16.5.2007

Hei!
Olen 23-vuotias nainen.
Kysymykseni ei sinänsä liity ehkäisyyn, mutta mietin mistä johtuu alavatsakivut tai krampit seksin aikana? Aikaisemmin näitä  kramppeja/kipua on tullut rakastelun aikana kun minulla oli kuukautiset alkaneet, jonka vielä ymmärrän normaalina. Nyt kuitenkin kramppeja ja kipua oli silti vaikka minulla on kierto vasta puolessa välissä eikä kuukautiset vielä ole alkamassa. Voiko ne silti liittyä kuukautiskipuihin vai pitäisikö minun käydä gynekologilla tarkistamassa asia ettei kyse ole jostain tulehduksesta kohdussa? (Papa- koe tulokset ovat olleet tähän asti puhtaita). Sukupuolitaudista tuskin on kyse, koska olen käynyt testeissä ennenkuin aloimme seurustelemaan ja käytämme joka kerta kondomia ja olemme seurustelleet jo pitkään.
Vastaus:
Kiitos kysymyksestä!

Et kerro kysymyksessäsi, missä vaiheessa seksiä näitä vaivoja on. Tämä tieto auttaisi asian selvittämisessä.

Orgasmin kokemiseen liittyy monella naisella kohdun supistustuntemuksia, jotka monet kokevat "kramppeina".

Tulehdustaudeista tavallisin on klamydia, joka voi olla kovinkin oireeton naisella, mutta johtaa kuitenkin munatorvien tukkeutumiseen ja sitä kautta tahattomaan lapsettomuuteen.

Erityisen iloinen olen vastuullisuudestasi turvaseksin suhteen!
Vastaaja:  Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Kysymysnumero: 83   Aihe:  Raskauden ehkäisy
ke 16.5.2007

Minulle laitettiin mirena kierukka kesäkuussa -06.
Josta siis pian vuosi aikaa..............
Mutta kysymys kuuluu, koska ne kuukautiset loppuu tai edes sinnepäin.Kierukka laitettiin "hoitamaan" runsaista kuukautisia.
Nyt alkaa jo todella kyllästyttää tämä odottelu, asian suhteen........
Toki kuukautiset ovat niukentuneet, mutta jos ne jo tulee kaksi kertaa kuukaudessa ,,onko se normaalia? Ei todellakaan.
Gyneni vakuuttelee,,,,,,,että odota nyt vain kärsivällisesti jne...
Kyllä se tästä iloksi muuttuu:))))))  muuttusikin:)
Olen 43v  viiden lapsen äiti.               kiitos!
Vastaus:
Kiitos kysymyksestä!
Mirena on keltarauhashormonia erittävä kierukka, joka lähes kaikilla naisilla huomattavasti vähentää kuukautisvuotoja ja osalla käyttäjistä kuukautisvuodot jäävät kokonaan pois. Olet jo huomannut vuotoja vähentävän vaikutuksen. Vuodot voivat vielä jäädä kokonaankin pois, yleensä juuri ensimmäinen käyttövuosi on haasteellinen mahdollisine tiputteluineen / epäsäännöllisine vuotoineen.

Mirena ei ole "pelkkä" ehkäisin, vaan se hoitaa kohdun limakalvoa.  Niinpä se on loistava valinta aikuiselle naiselle. Sinun iässäsi (43 v.) Mirenan käyttöaika ei rajoitu vain viiteen vuoteen, vaan samalla kierukalla voidaan jatkaa pidempäänkin. Hedelmällisyyshän laskee iän mukana.

Mikäli vuotohäiriöt (lue: vuotoja alle kahden viikon välein) jatkuvat, on syytä tehdä ultraäänitutkimus kohdun limakalvomuutosten poissulkemiseksi. Myomat ( kohdun lihaskasvaimet) voivat olla vaivan takana, ja joskus ainoa tyydyttävä hoito on kohdun poisto.

Ongelmana on se, ettet tiedä, millaiset vuotosi olisivat tässä iässä ilman Mirenaa. Koska lähestyt ikää, jolloin vuodot voivat temppuilla kovastikin (aiemminhan kuukautisesi olivat runsaat), voi olla, että vuodot olisivat hankalammat ilman Mirenaa.
Vastaaja:  Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

Kysymysnumero: 56   Aihe:  Raskauden ehkäisy
ma 23.4.2007

Hei! Kuukautiseni ovat nyt myöhässä kaksi viikkoa, tein raskaustestin ja se oli negatiivinen. Onko vielä mahdollista, että kuitenkin olen raskaana? Kauanko voin odottaa, milloin pitäisi mennä lääkäriin?


Vastaus:
Periaatteessa on mahdollista että koe voi negatiivista tulosta näyttäessään tuossa vaiheessa raskautta olla ”väärässä”, sillä tutkija voi erehtyä viimeisten kuukautisten päivämäärästä. Huolimattomuuskin voi vaikuttaa. Tällöin on viisainta ottaa uusi koe viikon kuluttua. Jos se näyttää positiivista on raskaus varma.

Varmin koe on määrittää arvo verikokeella jonka herkimmät muodot näyttävät raskauden jo viikkoa ennen kuukautisten poisjäämistä.
Vastaaja:  Leif Lindberg, LL
Sivuja yhteensä 4 :  1234